Üldarvestuse peaauhind
MARTIN MARK - „Väga vana ja veel vanem“,
Tamme-Lauri tamm, Võrumaa, Urvaste kihelkond ja kyla.
Tamme-Lauri tamm on kindlasti yks Eesti tuntumaid puid. Puu kohal kõrguv tähistaevas ja
Linnutee on täpselt samasugused nagu sajandeid tagasi, kui tamm oli alles pisike. Sajandite jooksul on tamm
sirgunud, selles on elupaiga leidnud tulejumal Laurits ja sellest on saanud meie esivanemate pyhapaik. Aja möödudes
on iidsed pyhapaigad ununenud, kuid puu on nii võimas, et seda ei ole unustatud ja seda peetakse tähtsaks ka
tänapäeval. Kõike seda on vaadanud pealt tähistaevas, mis ise on kogu selle aja muutumatuna pysinud ning kelle jaoks
meie hoomamatult pikana tunduvad sajandid on kõigest yks hetk. Puu kohal kõrguvat Linnuteed said nautida meie
esivanemad ja saavad nautida ka järeltulevad põlved.
Noorte peaauhind -
valitakse välja kõikide kuni 16 aastaste (16 kaasa arvatud)
BRIGITTE MIHKELSON (14) - “Võhksa
Nõiakivi andamid”, Nõiakivi, Saaremaa, Valjala kihelkond, Võhksa kyla
Andamid olid olulised kui taheti end kivi väega ravida. Tänapäeval vist keegi seal end
ravimas enam ei käi. Nyyd on lihtsalt kombekas või kohane sinna midagi jätta, sest see pidavat ka head õnne ja
tervist tooma.
Puu (pyha puu, salu või mets)
MATS ÕUN – „Tylivere tamm“, Harjumaa, Kuusalu
kihelkond ja kyla
Pildistatud kammerkoor Flora ja Ahto Kaasiku läbiviidud kylastusretkel hiiepaikadesse
3.10.2015.
Kivi (pyha kivi, kivide ryhm, pank, koobas)
PÄÄRO METSAND – „Leppekivid
Otimäel“, Põhilise (ka pyha, põlise) leppe kivid, Hiiumaa, Pyhalepa kihelkond ja kyla
Hiiumaa Põlise Leppe Kividest on palju päevaseid ylesvõtteid. Sedapuhku katsetasin teha yhe
pildi täiskuu ööl.
Veekogu (pyha allikas, oja, jõgi, veesilm, järv, mereala)
ASSE SAUGA -
"Vee kõrvalepõige", Saula Siniallikas, Harjumaa, Kose kihelkond, Saula kyla
Käisime Flora Kammerkooriga siniallikatel laulmas ja märkasime, millise kõrvalpõikena on
esimene allikas tekkinud.
Looduskaitse (looduskaitsealune liik või yksikobjekt pyhapaigas, samuti kaitsealal asuv
looduslik pyhapaik)
MARI-ANN REMMEL - "Odalätsi allikal pärast vihma", Odalätsi allikad,
Saaremaa, Kihelkonna kihelkond, Odalätsi kyla
Oli
just lõppenud suur sadu, mets tilkus ymberringi, kui õhtusel ajal allika juurde jõudsime. Oli väga vaikne, vesi
auras, läheduses polnud hingelistki. Mu kaaslanegi kadus silmist, põikas teisele rajale. Kõndisin vaikselt ning
sattusin aina enam paiga lummusse. Äkitselt kuulsin häält, nagu oleks keegi suur loom solpa-solpa läbi vee sammunud.
Näha ei olnud kedagi. Liikusin tasakesi edasi, hingasin endasse allikaudu ning tegin pilte.
Annid pyhapaigas
MERLE MÄESEPP - "Mägede vaimude rahustamiseks",
Tiibet
Tiibetis pannakse palvelippe tee kohale mägede vahele, et teekond oleks ohutu. Sisenetakse
"väravatest".
Tavad (ajalooliste tavade järgimine pyhapaigas)
EDUARD RETUNSKI -
"Piiramine" ("Круг-граница"). Ersa rahva yhispalvuse Rasken Ozks paik, Venemaa, Mordva vabariik, Ersamaa,
Bolšeignatovski rajoon, Tšukalõ kyla lähistel
Maaralja-vägimees kynnab vao ymber kurgaani, kuhu on maetud muistsed sõdalased. See piir
eraldab selle ja tolle ilma asukaid. Rasken Ozks toimus iga kolme aasta tagant kuni 1629. aastani, kui tsaarivõimud
selle ära keelasid. Rahvapyha taastati uuesti 1999.
Hiie valu (pyhapaiga ryvetamine ja muu kahjustamine)
JURI JUSUPOV - (Юрий
Юсупов) "Святыня" ("Pyhamu")
Pyha puu känd Vassili Suure tsasovnjas, Venemaa, Nižegorodi oblast, Tonšaevi
rajoon, Odošnuri k. (Часовня Василия Великого, деревня Одошнур, Тоншаевский район, Нижегородская область,
Россия)
Peamine pyhadus, mida usklikud tsasovnjas austavad, on maride pyha pärna põlenud känd. 20.
Saj alguses, ligikaudu 1904-1905 tabas pikselöök pärna, mille juures marid palvetamas käisid. Pildil näha olev
tsasovnja on ehitatud viimastel aastakymnetel. Tsasovnjas näha olevad rohked ikoonid on minu arusaamist mööda seotud
kylas elavate maride täieliku venestumisega. Tonšajevi rajooni Ošarõ kylas elav Valentin Ogurtsov (s 1962) kõneles,
et tema ema käis sageli Odosnuris (pyha pärna juures) palvetamas, kuid tegi seda eranditult mari usu (Mare vera)
tavade kohaselt. Tema sõnul ei kõneldud kodus kunagi, et ta oleks palvetanud seal õigeusu kombe kohaselt. Praegu
jätavad usklikud Odošnuri pyha pärna kännule mynte ja villa. 21. Sajandi alguses on see maride jaoks jätkuvalt pyha
paik.
Главной святыней, которой поклоняются верующие в часовне, являются обгоревшие останки марийской
священной липы. В начале двадцатого века, примерно в 1904-1905 годах, молния ударила в дерево, у которого обычно
молились марийцы. Современная часовня построена в последнее десятилетие. Обилие православных икон, на мой взгляд,
вызвано полным обрусением жителей деревни, начавшимся в шестидесятые-семидесятые годы двадцатого века, когда многие
марийцы при получении паспортов в графе «национальность» указывали «русский». Как рассказывает житель деревни
Ошары Тоншаевского района Валентин Огурцов (род. в 1962 году), его мать часто ездила в Одошнур молиться, но ездила
исключительно по «Марийской Вере» («Маре Вера»). По его словам, в семье никогда не было разговора, что она там
молилась по православному обряду. В настоящее время верующие, приезжающие в Одошнур из разных мест, оставляют в
часовне на останках священной липы монеты, шерсть. Спустя сто лет, в двадцать первом веке марийская святыня остается
тем святым местом, куда приходят марийцы.
Vana Võromaa
pyhapaik
RUUDU RAHUMARU - "Kytioru tammetsõõri hingamine". Ilmamäe Tammetsõõr,
Võrumaa, Vastseliina kihelkond, Tohkri kyla
Kytiorus asuv Tammetsõõr on väga maagiline koht. Vanade tammede keskel
silmad kinni seistes hakkavad käed ja pea alati kummaliselt surisema, nõnda koguneb uus jõud. Need tammed on mulle
alati tundunud kui sadade aastate vanused Targad. Justkui oleks iidsetel aegadel Targad käest kinni võtnud ja endale
juured alla kasvatanud, et saaks põlvkondade kaupa nõu-ja jõuga metsaelanikke aidata. See kunstiline fotoseeria on
syndinud hiie-ja fotomaagia koostööst. Austan seda kohta väga, nende piltide tegemiseks pidin hiiele ohverdama oma
statiivi, mis tekitas natuke tunde nagu hiievanad teeksid ise neid pilte. Salvestasin reaalsust pikalt ja mitme
nurga alt korraga. Tammetsõõr hingab Põhjamaa maagias. Pyhapaika tutvustasid meile Kytioru kohalikud elanikud. See
on väga kaunilt hoitud ja pidevas kasutuses, seal käiakse tunnetamas, palumas, laulmas... http://rada.metsas.ee/et/tammetsoor
Virumaa
pyhapaik
MATI KOSE - "Elujõu võrsed". Ilumäe hiieniinepuu, Virumaa, Kadrina
kihelkond, Ilumäe kyla
Hiieniinepuu igivanad tyved ja nooremad harud meenutavad justkui meie rahvast ja selle
suguvõsasid, mille eest hiielised palumas on käinud. Rikkalikud annid ja rohtumata rada pyhapaigas näitavad vanade
kommete ja uskumuste elujõulisust. Loodetavasti ka maarahva elujõudu.
Saare pyhapaik
LEO KURIS - "Väkra hiiekivi". Saaremaa, Valjala
kihelkond, Väkra kyla
Väkra ohvrikivi on yks Eesti suuremaid. Kõrgus on umbes 4,5 meetrit. Väkra hiiekivi asub
vanas hiies, seda tõendavad kohanimed. Kivist umbes 100 meetri kaugusel asus Hiie talu, mis nyydseks on hävinud.
Kivi lähiymbruses on hiie looduslik väljanägemine osaliselt säilinud.
Maailma pyhapaik (looduslikud pyhapaigad, nende osad ja pyhapaikade kasutamine mujal
maailmas)
JAAK SARV - "Sygisene vaade saamide pyha mäe otsast". Rootsi, Saamimaa, Sareki
rahvuspark, Rapa jõe org (Rapadalen), saamide pyha mägi Nammatj
Saamimaal (Rootsis) Sareki rahvuspargis, asub saamide pyha mägi Nammatj. See on keset Rapa
jõe orgu kõrguv kalju, mille otsast avaneb hingemattev vaade jõe deltale, seega pole ime, et saamid seda mäge pyhaks
on pidanud. Olime sõbraga sealkandis matkamas ja jäime kaheks ööks selle mäe otsa laagrisse. Teadmata kohalikke
pyhapaikade kombeid, pyydsime käituda nagu kodumaises hiies - hoidsime puhtust ja rahu ning jätsime ka mõne anni.
Pilt on tehtud mäe otsast koidu ajal, kui esimesed päikesekiired kumavad yle taamal olevate mägede.
Hõimurahvaste pyhapaik (soome-ugri (uurali) rahvaste (v.a Eesti) pyhapaiga parim
kuva.
OLGA TSITSIRKO (Ольга Чичирко) - "Numto järv. "Eluvesi" ("Озеро Нумто. Живительная
вода")
Numto järv, Venemaa, Handi-Mansi autonoomne piirkond Jamali piiril.
Järve lähedal
asub samanimeline kyla, kus elavad peamiselt handid. Sõitsime sinna mootorsaanidel. Pilt on tehtud projekti
"Põlisrahvaste kohtumine" raames 2012. a. Pildil jäädvustatud abielupaari, samuti piirkonna teiste põliselanike,
eriti aga Numto kyla elanike jaoks on järvel suur tähtsus. Esiteks on see pyha paik. Teiseks on see joogivee
allikas. Kuid teistsugune tsivilisatsioon tungib peale ning põlisrahvas on mures õlitööstuse tegevuse ja tagajärgede
pärast.
Ханты-мансийский автономный округ, граница с Ямалом. Рядом - населённый пункт с
одноимённым названием. Проживают в основном ханты. Мы добирались до этого места на снегоходах. сколько это длилось
уже не помню. Снимок сделан в рамках проекта "Встреча родов коренных народов". Для этой семейной пары, равно, как и
для других жителей региона, а в особенности для коренных жителей из деревушки с одноимённым названием, озеро имеет
большое значение. Во-первых это сакральное место, во вторых, является источник питьевой воды. Но цивилизация
наступает, жители опасаются действий и последствий работы нефтников .
Hiis (hiies,
või hiiest tehtud ylevõte, mis väljendab kõige paremini hiielaadsete pyhapaikade väärtusi)
URVE
HERMANN - "Tammik õhtul II". Lehmja tammik, Harjumaa, Jyri kihelkond ja kyla
Yks
Lehmja tammiku legendidest, millest lugesin Jaan Remmeli koostatud uurimusest Rae vallale, räägib kaua aega tagasi
paastu ajal Jyri kirikus peetud pulmast, millele järgnes ohjeldamatu sööming-jooming ja siis kohe karistus paastu
rikkumise eest - pulmaliste muutumine tammedeks. Teise legendi kohaselt ei tohtivat tammikust yhtki puud raiuda,
sest ikka järgnenud sellele mõnes laudas looma surm. Alles hiljuti, kui käisin tammikus, nurisesid inimesed selle
yle, et tammik oma vanade ymberkukkuvate puudega on ohtlikuks muutunud ja vald ei tee tammiku päästmiseks midagi.
Midagi ikka tehakse, sest paljud puud on köietatud. Aga vallal jätkub siiski tarkust oma kätt pyha hiie vastu mitte
tõsta. Kyll loodusjõud ise korrastavad tammiku, kui aeg käes. Seni on vähemalt yks metsik paik keset ylesviksitud
alevikku hoitud ja kaitstud sellega, et seal lastakse ajal kulgeda omasoodu.
Hingedeaja
eriauhind (kuva, mis väljendab igavikulist seost esivanemate ja ajatute
väärtustega).
KRISTER RAJANDU - "Tamsa Kabelimägi". Kabelimägi, Tartumaa, Nõo kihelkond, Tamsa
kyla
Kabelimägi on vana matuse- ja annipaik, kuhu Tamsa kyla inimesed taliharjapäeval (17.01)
andi viisid.
Muinsuskaitsealune pyhapaik I (Kultuurimälestiste registrisse kantud looduslik
pyhapaik, mille on jäädvustanud koolinoor (õpilane, või kõrgkooli bakalaureuse astme yliõpilane). Võidukuva
valis Muinsuskaitseamet.
MARI EDITH LIN JAGOMÄE - "valgehinguse muster". Valgeallikas,
Harjumaa, Kose khk, Saula k
Istudes allikate juures, jälgides üleskeemisi ja mustreid, võib saada kätte sama huvitava
loo kui raamatust või filmist, kui vaid lasta allikajõul oma mõte jooksma.
Muinsuskaitsealune pyhapaik II Võidukuva valis Muinsuskaitseamet.
Väljaselgitamisel.
HELEN LOIT - "Tõrenurme hiiepärn". Jõgeva maakond, Põltsamaa khk, Tõrenurme
k.
Tallinn-Tartu maantee vahetus läheduses, Tõrevere kylas, kasvab yks ääretult naiselik ja kaunis hiiepärn. Hiiepuud pole raske leida kuna kasvab kylatee ääres ja on märgistatud ka vastava sildiga. Väga huvitava justkui juugendliku tyvega puu.
Mulgimaa pyhapaik (Tarvastu, Paistu, Halliste, Karksi ja Helme kihelkonnas jäädvustatud ajaloolise
loodusliku pyhapaiga parim ylesvõte).
LIINA LAANEMETS - "Lilli Hiiemägi". Lilli Hiiemägi,
Hiietammik, Viljandimaa, Karksi kihelkond, Lilli kyla
Lilli
Hiiemägi on kõigile möödasõitjatele nähtaval kohal kuid vähesed, sh ka kohalikud, teavad et see on looduslik
pyhapaik, ohverdamiskoht. Seda hiiemäge nimetatakse ka Hiietammikuks kuid tänasel päeval ei kasva hiiepaigas yhtegi
suurt tamme, vaid pärnad, lehised, pihlakad ja teised lehtpuud.
Pärimus (ylesvõttele lisatud pärimusteade või kogemuslugu, mis avab paiga tähendusi). Võidupildi
valis Eesti Kirjandusmuuseumi Eesti Rahvaluule Arhiiv
KADRI PULK - "Saarnaki hiis". Pärnamäe
ränk, Hiiumaa, Pyhalepa khk, Saarnaki laid. Võidukuva valis Eesti Rahvaluule Arhiiv.
Laiul
on lihtsalt hea olla. Laidudeta ei saa enam sellest päevast alates, kui oled nendega kohtunud. Seal tööd teinud ja
ööd olnud. Käinud mereveega saunas ja vaadanud tähti. Ja rääkinud hiiesalus hädad sydamelt ära. Laiul on vaikus, mis
pole kuskil vaiksem. Ja kirjeldamatu rahu, ka hingerahu. Laiul tunnetad hästi täpselt, et su elu on Taevaisa hoida,
sest alati võib tulla torm. Aga tavaliselt tormi ei tule. Inimesed kõnelevad laiuöös vaikse ja madala häälega, vahel
joristavad laulda. Laiul tegeleb igayks omaga ise, aga samas hoitakse teistega kokku. Sest yksteise peegeldamise
kaudu saab jõuda kaugemale kui yksinda eales. Laiul lepitakse endaga ära, korjatakse killud hingeterveks. Laiul on
palju ruumi ja kitsas yhteaegu. Laiul kõneldakse vahel asjadest, millest kõva maa peal rääkida ei taheta. Laiul hiis
on aidanud ilmale viimastel aegadel vähemasti kolm last. Ravinud vähki ja muid muresid, mis inimene on endale kylge
mõelnud. Ja juhatanud lindude rändeteed selgi sygisel.