Tarvastu kihelkonnas on siiani kaardistatud vaid viis pühapaika, nõnda tekkis üle aasta tagasi Tarvastu Gümnaasiumi gümnasistidel (Reijo Sild ja Timo Lihu) mõte uurimistööga "Tarvastu kihelkonna ajaloolised looduslikud pühapaigad" harida ühiskonda - ennast, koolikaaslasi, piirkonna elanikke jt - ajalooliste looduslike pühapaikade teemal. Sellest kõigest tekkis ka endalgi huvi pühapaikade vastu. 23. mail 2020 käisin koos kooli vilistlastega ka neid pildistamas ja nendega lähemalt tutvumas.
Kullamägi on veidi kõrgem küngas jõekaldal, mis punase liivakivi paljandikuna laskub 7-8 meetri kõrguselt otse Tarvastu jõkke. Selles paljandikus on 2 koobast (urgu), milledega on seotud mitmeid legende. Mõlemad koopad on 2 meetrit laiad ja 1 meetri kõrgused. Rahvasuu pajatab, et koopad olnud olnud kogunemiskohaks mässulistele. Põhjasõja ajal olevat seal end varjanud põgenikud. Lugusid Kullamäest - "Kord vedanud poisikesed kihla, mille kohaselt üks julge poiss lubanud minna käigu lõpuni. Minna tulnud tükk aega, siis hakanud sügaval maa sees koobas avarduma ja poiss jõudnud toasuurusesse paika. Seasl istunud laua taga kaks meest, kellest üks, prillidega, kirjutanud midagi küünlavalgel. Poiss ehmunud tublisti ja tulnud tulistvalu tagasi. Ka üks julge tüdruk teinud katset nende käikude uurimiseks. Temagi jõudnud avarasse koopaossa. Ta näinud seal lauda, millel küünal põlenud ja avatud piibel seisnud. (Lättemäe, Andres Tarvastu muistendid II, 1935, käsikiri" "Kord vanasti, kui sakslased vallutasid Viljandi, asutanud nad Tarvastusse kiriku, kus õpetatud rahvale ristiusku. Kord aga vallutanud eestlased kiriku ja tahtnud õpetajat surmata. Õpetaja näinud aga, et altari alla tekkinud auk ja õpetaja põgenenud auku. Pika käimise järel jõudnud ta Kullamäele, kust saanud eestlaste käest põgenema. (Mäemets, M Ümber Võrtsjärve, 2001)"
"Tarvastu koguduse pastoriga juhtunud nii, et ta olnud talurahva hulgas vihatud. Vanasti aga olnud rahvahulgas kombeks, et pastor, kes sugugi inimeste meelejärgi ei olnud, aetud kotti. See olevat tähendanud, et jumalasulane pidanud ameti maha panema ja lahkuma. Varitsenud siis koguduse inimesed pastorit, ajanud teda taga ja tahtnud kotti ajada. Kirikhärra saanud käigu kaudu Kullamäele ja pääsenud kottiajamisest." "Kullamäe koopast minevat kolm harukäiku. Need viivat Tarvastu kirikusse, kiriku kõrtsi ja Rstirehe alla. Igas harus elavat vanapagan kel neile, kes joovad, varastavad ja kirikus ei käi, on kombeks kolli teha. Muidu olevat vanapaganad kaunis heatahtlikud, aga kole suured, ulatuvat üle puulatvade. (Mäemets, M Ümber Võrtsjärve, 2001)" " Tarvastus on Kullamägi. Selles künkas on urgas, kolmeharuline. Igas urkas asunud muste Vanapagan. Need olnud kole suured. Tulnud vahel urkast välja. Pea ulatunud üle puude. Ei ole ometi iseäralikku paha teinud inimestele. (M.J.Eisen)" "Kaits vesta Tarvastu kirilist lõuna pool om Kullamägi. Sinna mäe sissi jääp suur urg. Rahvajutu järgi minnev see urg kolme arru, üits minnev kiriku, tõine kirikukõrtsi ja kolmas Ristirehe alla. Egaüten elävät üits Vanapagan, kes joodikile, varastele ja neile, kes kirikun ei käi, kolli tekkev. (A. Rull 1889)"