HIITE MAJA

 

Üldarvestuse peaauhind (1000 eurot)

Täiskuuöö. Sven Začek

ESIKOHT22 Taevaskoda v

Ajaloolise Tartu ja Võru maakonna ning Võnnu ja Põlva kihelkonna piiril Taevaskoja külas

Suur Taevaskoda

Võtet ajendas tegema selge ja tähine täiskuuöö, mis muutis selle koha veelgi salapärasemaks kui päevavalguses.


 

Uurali rahvaste auhind

Bessovi neem. Mihail Tokmakov

UURAL22 Aanisjarv v

Karjala, Äänisjärve idakaldal

Pühad kaljuraiendid

Põliselanikud on Äänisjärve kaljuraiendeid alati pühaks pidanud. Nad usuvad, et need on jumala tehtud või osundades kohalikku elanikku M. Filippovaat - “See kõik on jumala oma”. Varem ei hävitatud ühtegi kaljuraiendit.


 

Soome auhind (300 eurot)

Alajärve Pühamägi. Mira Vähälä

SOOME22 Pyhavuori v

Soome, Etelä-Pohjanmaa, Alajärvi

Pühamägi

Pühävuori asub Lõuna-Pohjanmaa järvepiirkonnas Alajärvel ning selle ümbrus on rikas pärimuste poolest.
Mäel asub püha kivina kaunis “kivialtar”. Pärimused kõnelevad, et selle juures põles igavene püha tuli. Samuti on mäel püha allikas.

Vanarahvas pidas Pühamäge jumalatele pühitsetud paigaks, kuhu isegi trollid ei tohtinud minna.

Pühävuori kaljudelt on leitud ka kaljumaalinguid, kuid siiani pole suudetud neid täie kindlusega dateerida ega kontrollida. Kes teab, kui vana on Pyhävuori ajalugu, kuid tänapäeval on see menukas ja hõlpsasti ligipääsetav külastuskoht. Ka minu jaoks on see mõnus koht looduses puhkamiseks.
 


 

Kuni 16aaste auhind (200 eurot)

Kabelimägi. Käti Õunpuu

LAPSED22 KabelimaeTamm v

Saaremaa Valjala kihelkonna Võhksa küla

Kabelimägi ja püha tamm


 

Hiite auhind

Püha saar pühas järves. Mati Kose

HIIS22 Pyhajarv v

Ajaloolise Tartumaa Otepää kihelkond

Pühajärve Sõõriksaar

Pühajärve silmapaistvalt ümara kujuga Sõõrik- ehk Kloostrisaar hakkab oma eriomase kujuga hästi silma. Selle foto tegemisel paelus kontrast sügisvärvides saare kummis vormi ning järve tumeda ja ühetasandilise veepinnaga.


 

Püha puu auhind

Tamme silmad. Heiko Kruusi

PUU22 Lehmja v

Harjumaa Vaskjala (Jüri) kihelkonna Lehmja küla

Lehmja tammik

Olin Lehmja tammikust korduvalt mööda sõitnud, ilusal oktoobrikuu päeval otsustasin seal pikemalt ringi vaadata.
2004. aasta Eesti Looduses kirjutab Jaan Remmel: "Tammik võis loodusliku pühapaigana kasutusel olla juba ligikaudu 4000 aastat tagasi, sest arheoloogilised leiud tõendavad üsna laialdase inimasustuse olemasolu Jüri ümbruses paar tuhat aastat e. Kr. /.../ Muidugi pole siin kasvamas nii vanu tammesid, sest ka puu on surelik ning tammikus on vahetunud mitu põlvkonda. /.../ Lehmja tammede keskmist vanust hindas metsakorraldus 1983. aastal umbes 110 aastale."


 

Püha kivi auhind

Panga pank. Sven Začek

KIVI22 Panga v

Saaremaa Mustjala kihelkonna Panga küla

Panga pank

Foto on tehtud vööst saadik vees olles, et anda vaatele omalaadne perspektiiv.
Panga panga pärimus: https://www.maavald.ee/hiis/hiied/panga-panga-hiis/547-parimust


 

Pühade vete auhind

Pühajärv. Sven Začek

VESI22 Pyhajarv v

Ajaloolise Tartumaa Otepää kihelkond

Pühajärv

Fotot ajendas tegema novmebrikuus saabunud külmalaine, mille -12 kraadise pakasega alustas Pühajärv siit-sealt külmumist moodustades põnevaid mustreid.


 

Looduskaitse auhind

Aovalgus uue lumega. Sven Začek

LOODUSKAITSE22 MatsimaePyhajarv v

Järvamaa Nõstvere (Anna) kihelkonna Võõbu küla

Pühajärv

Mind ajendas fotot tegema 2012. aasta oktoobrilumi, mille saavutusi ma Seli rappa pildistama suundusin. Tee viis aga mööda Matsimäe Pühajärvest, mis mind kohe enda juurde tõmbas oma aurava veekeha ja puutumatult värske lumega.
Matsimäe pühajärve pärimusest on kirjutatud varasemalt ühe osaleja poolt: https://www.hiis.ee/kuva/kuvavoistlus/2018/varjatud-pool-4777


 

Andide auhind

Maagiline Sinialliku allikas Viljandimaal. Kristin Kooskora

ANNID22 siniallik v

Viljandimaa Paistu kihelkonna Intsu küla

Siniallikas

Minu esimene kohtumine Sinialliku allikagaga toimus täiesti juhuslikult, kui käisin koos oma noormehega Sinialliku RMK alal. Tagasi jalutades otsustasime järsku, et proovime teist kaudu liikuda ning pöörasime otse liikumise asemel hoopis vasakule. Kui jõudsime välja siniallika juurde, olin ma koheselt lummatud selle koha ilust: läbipaistev vesi, nö "keev vesi" ning üldiselt ümbrus tekitas maagilist tunnet. Pildistama minnes tundsin taas rahu tunnet (metsad mõjuvad mulle nii).

Allikale jõudes ma teretasin ja kummardasin. Tundsin tugevat austust, kuid kahjuks jäid seekord annid viimata, kuna ma ei mõistnud päris täpselt, kuidas allikale neid viima peaks.


 

Tavade auhind

Hõbevalge jätmine. Mehis Born

TAVAD22 Siniallikas v

Viljandimaa Paistu kihelkonna Intsu küla

Siniallikas

Hõbevalge jätmine Suur Siniallikasse Viljandimaal.


 

Hiie valu auhind

Ristipuupakk. Aet Altement

hiie valu22 Rosma v

Ajaloolise Võrumaa Põlva kihelkonna Rosma küla

Sulendu ristimets

Tahtsin ammu juba ristimetsa minna, aga kas ei leidnud õiget kohta või polnud võimalust. Kevadise matka käigus jäi teele Rosma ristimets ja seal oli, mida vaadata. Kahjuks olid mõnedest puudest ainult pakud järele jäänud.


 

Pärimuse auhind

Kiratsi Ristikivi panoraam. Marko Palm

PARIMUS22 kiratsi ristikivi MarkoPalm v

Saaremaa Kaarma kihelkonna Kiratsi küla

Ristikivi

Panoraam neljast fotost. Pildistatud 14. märtsi öösel 2022 Kiratsi Ristikivi juures Saaremaal.

Pärimus: Ühe jõululaupa öösa vana Suure Tõllu naine Reet tahtand suured kivid Kaarma kergu ukse taha viia, et siis inimesed änam välja ei saaks. Saand ta Kiratse küla juure joudand, äkist kukk lauland. Reet kohkund sellest kangesti. Põllepael läind puruks ja üks suur kivi kukkund Kiratse küla taha maha. See seisab sääl paergus alles. Inimesed hakkand seda Ristikiviks kutsuma. Saand vana Reet siis edasi läind, hakkand Kiratse küla vahelt läbi saama, lauland kukk teist korda. Nüüd läihd Reedu põllepaelad keik katti ning kivid kukkund puhas maha. Need kivid seisvad paerguskid alles sääl. Inimesed kutsuvad neid Kondikivideks. Nii teadis rääkida 76 aastane Liisa Kuusk 1947. aastal.


 

Tervise auhind

Allikakaste. Sven Začek

TERVIS22 Helmedeallik v

Ajaloolise Viljandimaa Helme kihelkonna Helme küla

Helme hiis, Helmede allik

Loo on 1962. aastal rääkinud Olga Parts: „Allikas asub paremat kätt lossi sissekäigust, all orus. Vesi on seal väga selge. Ajal, kui see mägi veel meie esivanematele – muistsetele eestlastele kuulus, kasvasid seal toredad tammed. Neljapäeva õhtuti käisid vanad eestlased hiies Taarale ohverdamas ja lõbutsemas. Igal kevadel puude lehtemineku ajal peeti siin püha. Siia kogunes terve kihelkond. Noored neiud, et oma ilu ja puhtust säilitada, ohverdasid helmeid allika kaitsevaimule. Sellest sai oma nime allikas ja ka kogu ümbrus. Noormehed kaapisid mõõgalt hõbevalget ja ohverdasid allikale, see pidi mõõga tugevaks tegema. Vanad, paganluse uskumused olid visad kaduma. Taara hiide ja Helmede allikale kogunemise traditsioon kestis kaua, kuigi soldatid valvanud hiit ja ajanud rahvast laiali. Lõpuks hävitati hiis: raiuti maha lehtpuud ja istutati asemele okaspuud. Viimaseid eestlased enam pühaks ei pidanud. Hiiemäest aeti läbi maantee. Hiie ohvrikivi viidi Helme lossi värava alla. Kui loss õhku lasti, päästis lossi väravavaht, eesti rahvusest sõdur, ohvrikivi ja viis ta oma kodukohta Jõgeveste Laose tallu. Vaatamata hävitamisele ja rüvetamisele püsis rahva hulgas traditsioon koguneda igal aastal taarausu suurimal pühal jällegi hiiemäele, kuigi ammu olid kadunud vanad hiiekombed ja säilis vaid kauem komme teeradadele riputada valget liiva, nagu hiie rüvetamise mahapesemiseks. See on juba aastaid tagasi, kui üks Koorküla vana põllupidaja (nimi on meelest läinud) oli oma talu noori ristineljapäeval käskinud Helmesse minna, öeldes: “Kas meie põllud ja väljad ei taha õnnistust, et teie sinna ei lähe?” Muistne ohverdamine pidi ju ohverdajale õnnistust tooma. Hiied ei olnud mitte ainult ohverdamise kohtadeks, vaid siia kogunesid noored ja vanad lõbutsemiseks. Pärast ohverdamist tantsiti ja mängiti. Nagu jaanitule põletamise mõiste on kadunud, nii muutus ka noorte inimeste kokkutulek ristineljapäeval Helmes rahvuslikuks traditsiooniks, millega tähistati kevadel looduse uuestisündi. Nõukogude ajal on see komme kadunud, sest ristineljapäev on tööpäev. RKM II 150, 530/2 (4)


 

Vana-Võromaa auhind

Võimas Vällamägi. Mati Kose

VORUMAA22 Vallamagi v

Võrumaa Rõugõ kihelkonna Haani küla

Vällämägi

Vällamäe kui Eesti jalamilt kõrgeima mäe võimsus ja vägi tuleb eriti hästi esile õhuvaatel järskude nõlvade ja kuplilael kasvava põlismetsaga.


 

Virumaa auhind

Suurvesi. Sven Začek

VIRU22 Aluoja v

Virumaa Jõhvi kihelkonna Pühajõe küla

Aluoja / Pühajõgi

Fotot ajendas tegema küllauslikult vihma toonud periood, mis sättis suurvee aja tavapärasest varakevadisest kuluvaatest värskesse maikuu rohelusse.

Sel pühaks peetud jõel on mitmeid teisigi nimetusi, nagu Verejõgi, Killikare jõgi, Killikeri iögi, Ulja oja, Londi iögi. selle jõe kohta on ka palju pärimusi, mõned huvitavamad neist Ahto Kaasiku viimasest raamatust "Pühapaikade teejuht": "Pühajõe nime saamisest leidub arvukaid pärimusi. Johann Wilhelm Ludwig Luce talletas 19. saj alguses loo, mille kohaselt peetud kord Pöhajõe ääres sõda, mistõttu jõe vesi värvunud verest punaseks. Vaenupooled sõlmisid jõe ääres rahu ja pärast seda hakati jõge pühaks pidama. Eduard Pabst oletas, et Pühajõe vesi sai punaseks ohvriverest ja sellest ka Verejõe nimi. Kooliõpilane Miina Martson kuulis 1939 a oma emalt, et Pühajõel olnud püha ratas. Kes tahtis pühaks jääda, pidi sinna vahele minema. Sellest saanud ka jõgi Pöhajõe nime. " (Allikas: www.hiis.ee/kuva/2018/2018/p-ha-j-e-algus-4562)


 

Mulgimaa auhind

Hiietamme vananemine. Emil Aništšenko

MULGIMAA22 v

Viljandimaa Paistu kihelkonna Loodi küla

Tõllamäe hiis ja hiietamm

Tõllamäe tamm võeti kaitse alla 1958. aastal. Tõllamäe tamme kõrgus on ligi 30 m ning tüve rinnasümbermõõt 600 cm. Tammele lisab väärtust tüve rõmeline koor, mis on omane väga vanadele puudele. Puu on üle 300 aasta vana. Puu plombeeriti 1963. aastal. Tamm on võrreldes 2009. aastaga tunduvalt halvemas seisus (suuremad oksad on murdunud), kuid tamme võimsus seepärast kadunud ei ole ja puu kaunistab edasi Tõllamäge. On silmaga näha, et inimesed on võtnud antud puud pühapaigana, sest puu küljest leidub tehislikke elemente, mis sümboliseerivad samuti mingit püha.


 

Saare auhind

Jõulud allikal. Urve Hermann

SAARED22 Odalatsi v

Saaremaa Kihelkonna Kihelkonna Odalätsi küla

Odalätsi allikad

Siinne kuva on teine ülesvõte Odalätsilt eelmise aasta novembrist, kui allikavette peegeldus puuladvas läigatanud päike. Pildile jäi vee õrnast virvendusest tekkinud peegeldusefekt, kus moodustusid rombikujulised värvilised aknakesed, mis meenutasid omamoodi jõuluehteid. Muid ehteid on paista ka allikapõhjast. Kuigi ei olnud käes aasta lõpp, oli see minule aasta viimane reis allikale. Ja võib vaid kujutleda, milline uhke peegeldus tekkinuks detsembris, kui päike on veelgi madalam ja ilm külmem.


 

Liikuva kuva auhind

Jumalamägi Setomaal. Kaja Liilia Fridolin

Video22 Jumalamagi v

Setomaa Kolossova küla

Jumalamägi

Augustis 2022 külastasin Setomaad ja Jumalamäge.


 

Hiie valu siltide eriauhind, ehk siltide ohver

Ohvrikivi "Ristivälja suurkivi". Toomas Kaarjärv

SSILDID22 RistivaljaSuurkivi v

Viljandimaa Kolga (Kolga-Jaani) kihelkonna Parika küla

Ristivälja Suurkivi

Pärimuse järgi on siin varem kasvanud hiiemets. Pühapaigast on jäänud alles vaid viljakas maapind ja püha kivi. Nagu nimigi ütleb, on Suurkivi silmatorkavalt suur. Selle pikkus on kuni 7,4 m, laius 5,8 m ja kõrgus 1,4 m. Lagedal põllul talutee ääres paiknev kivi on lähedalasuvalt Viljandi-Põltsamaa teelt hästi nähtav. Kahjuks torkavad ja kriibivad silma ka aegade jooksul kivi ette paigaldatud neli kaitsetähist. Sildid annavad teada, et kivi on loodus- ja muinsuskaitse all. Põlise hiie asemel on siin kerkimas siltide mets.

Kui kaitsealuste ehitismälestiste puhul järgitakse piinliku täpsusega, et sinna ei paigaldataks ehitise ilmet muutvaid lisandeid, siis kaitstavate loodusmälestiste ja pühapaikade puhul on selline reostamine kahjuks reegel. Kui esimesed looduskaitse tähised olid tagasihoidlikud betoonpostid, siis edaspidi läks asi käest ära. Pühade puude, kivide, allikate ja koobaste ette ilmusid valged plekksildid ja plastpostid. Siltide paigaldamisel näib olevat reegliks, et see peab keskkonnast võimalikult palju eristuma ja rikkuma kaitstava mälestise keskkonda ja vaadet võimalikult palju. Nii on lugematud väärtuslikud looduspaigad tänaseks oskamatult paigaldatud siltidega rikutud. Tundub, et selle kampaania tõttu on kannatada saanud ka inimeste ilumeel. Olgu pildistades või vaadeldes – liigagi sageli liigub inimese tähelepanu kaitstavalt looduselt sildile.

Siltidega reostatud pühapaikade fotod on Hiite kuvavõistluse 15 aasta jooksul olnud üheks läbivaks koleteemaks. Eriti rohkesti jõudis sildipilte võistlusele tänavu. Seetõttu otsustas Hiite kuvavõistluse hindamiskogu ja võistluse korraldaja seekord välja panna Hiie valu siltide eriauhinna, ehk siltide ohvri auhinna. Loodame, et see aitab valusat teemat ühiskonnas teadvustada. Soovime, et edaspidi paigutatakse kõikvõimalikud sildid, teabetahvlid ja viidad nõnda, et need ei riku vaadet väärtuslikule loodusele ja sh pühadele paikadele. Selle eriauhinnaga tahame ühtlasi tänada kõiki neid, kellel on seni jätkunud tarkust, lugupidamist ja ilumeelt paigaldada tähised nõnda, et need jagavad küll teavet, kuid ei riku vaadet kaitstavale looduspaigale. Õnneks leidub selliseidki erandeid.

Hiite kuvavõistluse hindamiskogu, Hiite Maja SA